De belangrijkste tandwielkast op uw schip is de reductiekast. Een defecte reductiekaart maakt dat de voortstuwing wegvalt.
Door de zware belasting in deze tandwielkast wordt de dikte van de oliefilm verlaagd tot minder dan 1 µm. Grotere deeltjes en water in de olie zullen bij blootstelling aan deze druk onmiddellijk leiden tot putjes (pitting) in de tanden en uiteindelijk tot defecten. Tegelijkertijd produceert de hoge druk warmte die, indien niet afgevoerd wordt uit het systeem, leidt tot oxidatie en snellere olieverversing.
Daarom zijn fijne filtratie en waterabsorptie vereist, maar niet tot eenzelfde reinheidsniveaus als in uw hydraulisch systeem. De reductiekast werkt perfect met een ISO 15/13 (tot 32.000 deeltjes per 100 ml olie). Hierdoor is het mogelijk om met een kleine CJC Jensen Fine Filter de vervuiling in een tandwielkast tegen te gaan, zelfs bij een hoge olieviscositeit.
Olie volume | CJC Fijn Filter type |
< 100 L | HDU 15/25 PV |
100 - 300 L | HDU 15/25 PV |
300 - 600 L | HDU 15/25 PV |
> 600 L | HDU 27/27 PV |
Resultaat
Het schip Viking R leed aan vervuilingsproblemen in de reductiekast, er werd een oliemonster genomen. De analyse toonde verontreiniging door zware deeltjes en slib en daarom werd een CJC Jensen Fine Filter type HDU 15/25 PM geïnstalleerd.
Binnen de eerste maand verdwenen de problemen.