Als schipper heb je nooit controle over de kwaliteit van de brandstof die je bunkert. De kwaliteitsbewuste schipper neemt monsters en bewaart deze een jaar, maar voor het bunkeren wordt de vervuiling op het gebied van deeltjes, microbacteriën en water niet gecontroleerd.
Dit betekent dat het belangrijkste onderdeel van uw schip, de motor, wordt blootgesteld aan brandstofverontreinigingen die motoronderdelen zoals brandstofpompen en injectors ernstig kunnen beschadigen, wat leidt tot motorstoringen, dure reparaties en vooral, verloren vaartdagen.
Ongeacht de grootte van uw motor, wordt het ten zeerste aanbevolen om fijn filtratie en waterafscheiding van brandstof hoge prioriteit te geven.
Er zijn verschillende installatieprincipes voor brandstoffilters. Op basis van ervaringen en tests raden we altijd aan om onze filters tussen de bunkertank en de dagtank te installeren. Op deze manier krijgt u continue filtratie, zelfs als de motor niet draait, en dat zorgt voor permanent droge en schone brandstof en tanks.
Maar de belangrijkste reden voor dit installatieprincipe is het feit dat de brandstoftanksystemen van schepen vaak worden blootgesteld aan bacteriën, gisten en schimmels. Als ze door ventilatieopeningen en andere tankopeningen binnenkomen, zijn ze altijd in de brandstof aanwezig, normaal gesproken veroorzaken zij geen problemen, maar als ze zich kunnen reproduceren en vermenigvuldigen, kan het snel tot ernstig storingen leiden.
Voor de voortplanting hebben de bacteriën water, voedingsstoffen zoals sulfaat en nitraat en temperaturen tussen 10 ° C en 25 ° C nodig.
Bacteriën zullen niet alleen leiden tot corrosie van binnen naar buiten in tanks maar ook tot een slib van dode cellen op de bodem van de tank in een kleverige vorm. Als het binnengedrongen en gecondenseerde water niet regelmatig uit de tank wordt afgevoerd en als het schip wordt blootgesteld aan zware deining en rollen, zullen deze dode cellen worden verstoord en naar het brandstofinjectiesysteem worden overgebracht. In de full-flow duplex filter ( type Racor ), met lage capaciteit blokkeren beide kamers onmiddellijk en de brandstoftoevoer naar de motor wordt onderbroken. Als er een bypass voorhanden is in de filter, opent deze en wordt het slib rechtstreeks in de motor gebracht en worden injectoren en brandstofpompen blootgesteld aan snelle corrosie.
Er zijn verschillende gevallen gemeld waarbij schepen die op rivier met woelig water vaarden, een brandstof panne hadden als gevolg van bacteriën en / of waterverontreiniging. In sommige gevallen konden de schippers niet herstarten waardoor aanvaringen, stranden, enz. .. niet kon worden voorkomen.
De CJC-filterseparator verwijdert in één en dezelfde handeling zowel water, deeltjes als bacteriën. Geïnstalleerd vóór de dagtank, zorgt hij voor een watervrije brandstoftank en zullen binnenkomende bacteriën in zeer korte tijd afsterven. De bacteriën worden eigenlijk uitgehongerd en dit zonder gebruik te maken van chemicaliën.
Dit is het milieuvriendelijkste debug-systeem.
De efficiëntie van systemen die deeltjes scheiden door middel van zwaartekracht, zoals centrifuges, zijn afhankelijk van het debiet van de toevoerpomp. Is het debiet te hoog, dan gaan deeltjes, bacteriën en water door, zonder gescheiden te worden. Dit is echter niet mogelijk in een systeem gebaseerd op een mechanisch filter met een vaste filtratiesnelheid.
Daarom is de CJC Jensen filterseparator een geprefereerd alternatief voor centrifuges, omdat deze een efficiëntere werking en minder onderhoud aanbiedt tegen zeer concurrerende prijzen. Een feit dat 80-90% van de huidige gebruikers heeft erkend er baat bij te hebben geeft aan, met name wat betreft gasoliefiltratie, dat het gebruik van de CJC Jensen filterseparator de juiste kwalitatieve en economische keuze is.
De CJC Jensen filterseparator is gedimensioneerd op basis van het totale gasolieverbruik van het schip per uur bij een maximale belasting. Doorstroomcapaciteiten van 45 - 11.000 l / h zijn beschikbaar.
diesel Motor kW | CJC Filter Separator | Pomp Debiet ltr/hr |
---|---|---|
180 | PTU 15/25 PV | 45 |
360 | PTU2 27/27 PV-E2W | 90 |
480 | PTU2 27/27 PV-E2W | 120 |
800 | PTU2 27/27 PV-E2W | 200 |
1600 | PTU1 27/54 P-E2PW | 400 |
2400 | PTU1 27/81 P-E2PW | 600 |
3200 | PTU1 27/108 P-E2PW | 800 |
4800 | PTU1 2*27/54 P-E2PW | 1200 |
Om niet alleen droge en schone olie in de dagtank, maar ook in de bunkertank veilig te stellen, is een retourstroom tussen de tanks, berekent op 50 % van het brandstofverbruik bij maximale motorbelasting, vereist.
Resultaten
3 µm absolute deeltjesverwijdering en waterafscheiding resulteren in een tot 5 keer langere levensduur van componenten op brandstofpompen, injectienaalden en inline spin-on-filters van de motor, hogere bedrijfszekerheid, verbeterde verbranding en lager brandstofverbruik.